Loading...

5 redenen om je Google Mijn Bedrijf-profiel te vervolledigen

Alt

First things first: Google Mijn Bedrijf, wat is dat?

Google Mijn Bedrijf is een gratis dienst van Google waarmee je als bedrijf of organisatie je online aanwezigheid beheert op Google Zoeken en Google Maps. Als je de naam van jouw bedrijf ingeeft op Google, krijg je een bedrijfsprofiel te zien. Zo zie je onder andere het adres, de openingsuren, de website en het telefoonnummer. Als je jouw bedrijfsprofiel nog niet zelf beheert, vult Google deze gegevens aan. Het is vaak de eerste informatie die iemand van jouw bedrijf ziet. Belangrijk dus dat deze up-to-date én correct is!

Wat kan je verder nog doen met Google Mijn Bedrijf?

Naast het up-to-date houden van de algemene informatie over jouw bedrijf, is het belangrijk om afwijkende openingsuren aan te passen. Open op een feestdag? Collectieve sluiting tijdens de feestdagen? Laat het Google dan weten!

Voeg meerdere relevante categorieën toe. Zo vinden mensen jouw bedrijf als ze bijvoorbeeld zoeken op ‘grafisch ontwerp’, maar ook als ze zoeken op ‘webdesign’. Je kan ook producten toevoegen met een foto en een korte omschrijving. Zo is het sneller duidelijk waarvoor mensen bij jouw bedrijf terecht kunnen.

Wist je dat je ook berichten kan posten die 7 dagen zichtbaar blijven? Een event, promotie, nieuwtje of vacature? Vergeet dan niet om dit op Google Mijn Bedrijf te posten. Ook het logo en foto’s van het exterieur en interieur van je bedrijf zijn aan te raden om op te laden.

Tot slot: verzamel reviews! Ze vergroten het vertrouwen in je bedrijf.

Alt

Waarom zou ik inzetten op Google Mijn Bedrijf?

  1. Super simpel om in te vullen.
  2. Juiste bedrijfsgegevens en reviews zorgen voor een betrouwbaar imago.
  3. Je bedrijf valt op. Zeker als je foto’s, berichten en producten toevoegt.
  4. Je verhoogt je bereikbaarheid. De routebeschrijving start met 1 klik in Google Maps.
  5. Hebben we al vermeld dat het GRATIS is?  

Overtuigd? Hoe meer je met jouw profiel bezig bent, hoe beter je zal scoren in Google en Google Maps. Bekijk deze video en ga van start: https://youtu.be/I-E3mmyL4Ls

Liever wat hulp? 

Contacteer ons

Welke elementen mogen niet ontbreken op jouw huisstijlitems?

De do’s en don’ts voor jouw bedrijfsimago

Alt

Een goed logo is herkenbaar, duidelijk én blijft hangen. Een logo is echter maar een klein onderdeel van je huisstijl, de volledige identiteit van jouw bedrijf. Jouw imago trekt toekomstige klanten en medewerkers aan. Het zorgt voor een duidelijke interne communicatie en je onderscheidt je van je concurrenten. Best belangrijk dus! Het is dan ook cruciaal om je huisstijl te bewaken en dit liefst zoals een wolf haar pasgeboren welpjes zou bewaken. Zo wil je geen naamkaartjes uitdelen waar je e-mailadres niet opstaat of facturen sturen zonder bankrekeningnummer.

Vraag jij je ook af welke informatie nu eigenlijk op die verschillende huisstijlitems moet staan? We geven je een handig overzicht:

De verplichtingen op brieven, facturen, creditnota’s

Op wettelijke documenten zoals brieven, facturen en creditnota’s ben je verplicht om volgende gegevens te vermelden:

  • Volledige bedrijfsnaam en vennootschapsvorm
  • Adres maatschappelijke zetel
  • BTW-nummer
  • Rechtspersonenregister (RPR-nummer) + plaats: als je een vennootschap hebt
  • Bankrekeningnummer

Zorg voor relevante naamkaartjes

Op je naamkaartje zet je jouw naam (uiteraard) en functie, bedrijfsnaam, adresgegevens, telefoonnummer en e-mailadres. Verder kan je hier de website op vermelden en indien van toepassing de openingsuren. Ook je BTW-nummer is in bepaalde gevallen interessant om te vermelden. Dit is handig als je je facturatiegegevens aan iemand wilt meegeven.

Maak het niet te bont op zo een klein kaartje: kijk wat voor jouw bedrijf of jouw functie de belangrijke elementen zijn. Zo vermeld je als je een webshop hebt uiteraard je website en als vertegenwoordiger vermeld je dan weer zeker het BTW-nummer.

Alt

Hou je enveloppen eenvoudig

Enveloppen belanden even snel in de papiermand als chocolade in je winkelmand. Vermeld dus zo min mogelijk. We raden aan enkel je logo, bedrijfsnaam en adres te voorzien. Sommige bedrijven willen ook hun website of e-mailadres vermelden op hun enveloppen. Maar hoe vaak zoek jij naar een envelop als je iemand zijn e-mailadres nodig hebt? Juist, nooit.

Vervolledig je e-mailhandtekening

In je e-mailhandtekening vermeld je je eigen naam, je functie, je persoonlijk e-mailadres, het logo of de naam van het bedrijf, de adresgegevens en de website.

Posters en flyers mét verantwoordelijke uitgever

Op posters en flyers is het wettelijk verplicht om de verantwoordelijke uitgever te vermelden. Dit moet een meerderjarige inwoner van België zijn. Je vermeldt de volledige naam en het persoonlijk of zakelijk adres. Verder raden we aan om je logo, de website en eventueel belangrijke (contact)gegevens voor een evenement te voorzien.

Simpele blocnotes, groetenkaartjes en presentatiemappen

Dit zijn doorgaans geen informatieve items. Vermeld dus enkel je logo, contactgegevens en de website.

Tot slot: wat doe je beter niet?

  • Vermijd het gebruik van (kleine) afbeeldingen in je huisstijl. Het lijkt leuk om foto’s van referenties of producten te gebruiken, maar meestal zijn ze niet duidelijk genoeg op deze kleinere formaten.
  • Gebruik niet te veel lettertypes of kleuren door elkaar. Less is always more.
  • Als je ervoor kiest om je brieven, facturen of andere documenten zelf te printen, zorg er dan voor dat de opmaak niet aflopend is. Dondert het even in Keulen? Een niet aflopende opmaak wil zeggen dat huisstijlelementen zoals kleurvlakken of lijnen niet doorlopen tot aan de rand van je document. Als je dit wel doet, krijg je bij het afdrukken een valse witte rand en dat oogt niet zo professioneel.

Weet je na al deze tips niet goed waar te beginnen? Ben je op zoek naar een bureau om de identiteit van je bedrijf verder mee uit te werken? Wij dragen graag bij aan jouw positief imago.

Contacteer ons