• door: Mandi Gaiani
  • 15 januari, 2020
  • Categorie: Huisstijl

WELKE ELEMENTEN MOGEN NIET ONTBREKEN OP JOUW HUISSTIJLITEMS?


Een goed logo is herkenbaar, duidelijk én blijft hangen. Een logo is echter maar een klein onderdeel van je huisstijl, de volledige identiteit van jouw bedrijf. Jouw imago trekt toekomstige klanten en medewerkers aan. Het zorgt voor een duidelijke interne communicatie en je onderscheidt je van je concurrenten. Best belangrijk dus! Het is dan ook cruciaal om je huisstijl te bewaken en dit liefst zoals een wolf haar pasgeboren welpjes zou bewaken. Zo wil je geen naamkaartjes uitdelen waar je e-mailadres niet opstaat of facturen sturen zonder bankrekeningnummer.

DE DO’S EN DON’TS VOOR JOUW BEDRIJFSIMAGO

Vraag jij je ook af welke informatie nu eigenlijk op die verschillende huisstijlitems moet staan? We geven je een handig overzicht:

De verplichtingen op brieven, facturen, creditnota’s

Op wettelijke documenten zoals brieven, facturen en creditnota’s ben je verplicht om volgende gegevens te vermelden:

  • Volledige bedrijfsnaam en vennootschapsvorm
  • Adres maatschappelijke zetel
  • BTW-nummer
  • Rechtspersonenregister (RPR-nummer) + plaats: als je een vennootschap hebt
  • Bankrekeningnummer

Zorg voor relevante naamkaartjes

Op je naamkaartje zet je jouw naam (uiteraard) en functie, bedrijfsnaam, adresgegevens, telefoonnummer en e-mailadres. Verder kan je hier de website op vermelden en indien van toepassing de openingsuren. Ook je BTW-nummer is in bepaalde gevallen interessant om te vermelden. Dit is handig als je je facturatiegegevens aan iemand wilt meegeven.

Maak het niet te bont op zo een klein kaartje: kijk wat voor jouw bedrijf of jouw functie de belangrijke elementen zijn. Zo vermeld je als je een webshop hebt uiteraard je website en als vertegenwoordiger vermeld je dan weer zeker het BTW-nummer.


 

Hou je enveloppen eenvoudig

 

Enveloppen belanden even snel in de papiermand als chocolade in je winkelmand. Vermeld dus zo min mogelijk. We raden aan enkel je logo, bedrijfsnaam en adres te voorzien. Sommige bedrijven willen ook hun website of e-mailadres vermelden op hun enveloppen. Maar hoe vaak zoek jij naar een envelop als je iemand zijn e-mailadres nodig hebt? Juist, nooit.

 

Vervolledig je e-mailhandtekening

 

In je e-mailhandtekening vermeld je je eigen naam, je functie, je persoonlijk e-mailadres, het logo of de naam van het bedrijf, de adresgegevens en de website.

 

Posters en flyers mét verantwoordelijke uitgever

 

Op posters en flyers is het wettelijk verplicht om de verantwoordelijke uitgever te vermelden. Dit moet een meerderjarige inwoner van België zijn. Je vermeldt de volledige naam en het persoonlijk of zakelijk adres. Verder raden we aan om je logo, de website en eventueel belangrijke (contact)gegevens voor een evenement te voorzien.

 

Simpele blocnotes, groetenkaartjes en presentatiemappen

 

Dit zijn doorgaans geen informatieve items. Vermeld dus enkel je logo, contactgegevens en de website.

 

Tot slot: wat doe je beter niet?

 

  • Vermijd het gebruik van (kleine) afbeeldingen in je huisstijl. Het lijkt leuk om foto’s van referenties of producten te gebruiken, maar meestal zijn ze niet duidelijk genoeg op deze kleinere formaten.
  • Gebruik niet te veel lettertypes of kleuren door elkaar. Less is always more.
  • Als je ervoor kiest om je brieven, facturen of andere documenten zelf te printen, zorg er dan voor dat de opmaak niet aflopend is. Dondert het even in Keulen? Een niet aflopende opmaak wil zeggen dat huisstijlelementen zoals kleurvlakken of lijnen niet doorlopen tot aan de rand van je document. Als je dit wel doet, krijg je bij het afdrukken een valse witte rand en dat oogt niet zo professioneel.

Weet je na al deze tips niet goed waar te beginnen? Ben je op zoek naar een bureau om de identiteit van je bedrijf verder mee uit te werken? Tips nodig voor een nieuw logo? Wij dragen graag bij aan jouw positief imago.