• door: Mandi Gaiani
  • 8 juli, 2022
  • Categorie: huisstijl

Kleur bekennen: het belang van kleuren voor je branding


Kleuren zijn een essentieel onderdeel van je branding/merk- en bedrijfsidentiteit. Ze versterken de herkenbaarheid en de uitstraling van je bedrijf. Belangrijk dus om stil te staan bij de betekenis van kleuren als je je huisstijl bepaalt.

De betekenis van kleuren

Colors speak louder than words. Niet alleen heeft iedereen een persoonlijke voorkeur in kleuren. Ze beïnvloeden ook je humeur, houding, productiviteit en zelfs je koopkracht. Het kleurenschema dat je kiest voor je bedrijf heeft dus invloed op je doelgroep.

Is het je nog niet opgevallen dat de grotere webshops vooral blauw en oranje gebruiken? Daar is over nagedacht! Warme kleuren zoals rood, oranje en geel roepen op tot actie en versterken de aandacht. Koude kleuren zoals blauw en groen associëren we met zekerheid en veiligheid.

Verder linken we rood aan liefde, kracht en passie, terwijl we groen linken aan duurzaam, hoop, jeugdigheid en rust. Paars wordt vooral geassocieerd met geloof en spiritualiteit en wordt dus opvallend weinig gebruikt in bedrijfslogo’s en/of huisstijlen. Geel zou je optimisme boosten en komt over als positief, maar is niet altijd even leesbaar op alle ondergronden. Wil je als merk intelligent en betrouwbaar overkomen? Ga dan voor donkerdere, minder opvallende kleuren.

Kleuren combineren

Ook de combinatie van kleuren mag niet over het hoofd gezien worden. Zet je een gele cirkel op een lichtblauwe achtergrond, dan denkt men aan de zon en vakantie. Zet je een gele cirkel op een donkerblauwe achtergrond, dan denkt men aan de nacht.

Als je op zoek gaat naar een tweede, krachtige kleur voor in je logo, dan kies je best voor een contrasterende kleur (bijvoorbeeld blauw en oranje). Wil je voor een harmonieuzer, rustiger geheel gaan? Dan kies je voor een tint dat kort bij de basiskleur ligt – bijvoorbeeld blauw en lichtblauw.

Denk aan je boodschap en doelgroep

Ga nog net dat stapje verder en stem je kleuren af aan je doelgroep en aan de boodschap die je wilt overbrengen. Zorg dat je een goed beeld hebt van de doelgroep die je wilt bereiken (bijvoorbeeld jong) en zorg dat je weet welke kleuren hun het meest zouden aanspreken (groen of oranje).

Zie je in alle kleuren alleen nog maar bruin (alles bijeen gegooid)? Dan zijn wij er om je te adviseren, natuurlijk!